April 3, 2011

عن الكورة و البلطجة و الحرية

Posted in Arabic, Poetry Selections, Quotes, Reflections, Revolutionary and Politician, Slang at 11:35 pm by Rou...

إمبارح كان ماتش الزمالك و الإقريقي التونسي في بطولة الأندية أبطال الدوري…
ده في حد ذاته حاجة مزعجة جداً بالنسبة لي… أنا عارفة إن اللي يعرفني كويس مش هيصدق إني بقول كدة باعتباري زمالكاوية حتى النخاع… لكن الفكرة ببساطة شديدة إنه مش وقته…
من كام يوم لما منتخب مصر خسر في تصفيات كاس الأمم الأفريقية كنت بقول لأصحابي إني لأول مرة في حياتي أبقى سعيدة إن المنتخب خسر… عشان مش وقته… مش وقت تشتيت… حقنة البنج اللي كنا بناخدها عشان ننسى همومنا مابقاش وقتها… طبعاً ده مايمنعش إني هفضل طول عمري أعتز بالسعادة اللي دخلوها على قلبي لسنين في وقت كل حاجة فيه في مصر كانت محبطة… لكن خلاص… آن الأوان إن الحاجات تاخد حجمها الحقيقي… مابقاش ينفع إن حبنا لمصر يبقى متمثل في فريق كورة…

بس خلينا دلوقتي نرجع لمرجوعنا… ماتش الزمالك إمبارح…
ماتش عادي جداً… الزمالك متقدم بهدفين لهدف… جول تالت إتلغي عشان أوف سايد (وهو قرار صحيح)… الزمالك محتاج جول تالت للتأهل…
كل ده كان لسة عادي جداً… لحد دقيقتين قبل النهاية…
فجأة وبدون أي مقدمات كانت الصورة البشعة لآلاف من “الجماهير” في أرض الملعب… بيعملوا كل الكوارث اللي ممكن حد يتخيلها… بدءاً بضرب لاعيبة الفرقتين… ومروراً بتكسير الكراسي و المرميين… ونهاية بتقطيع ملابس لاعيبة تونس بشكل بشع…

لحد هنا وأنا كل اللي كان في بالي إنهم عرفوا من تاني يشتتونا بالكورة والتعصب لتفاهات…
لحد هنا وأنا كل اللي كنت بقوله إن لازم المهزلة دي تقف و كل حاجة ليها علاقة بالكورة تتوقف في مصر لمدة سنة على الأقل…
لحد ما إبتدت معلومات من نوع تاني تتعرف…
الناس اللي نزلت الملعب كان معاها أسلحة بيضاء وشوم… طب عدوا إزاي من الأمن…؟
شهود عيان قالوا إن مدرجات بعينها إتفتح أبواب السور بتاعها… طب مين اللي فتحها…؟
هتقولي مافيش دليل… أنا معاك…
لكن… الناس اللي نزلت دي… لما تركز في تصرفاتهم تتأكد إن دول مش جماهير كورة… دي ناس نازلة تكسر وتدمر وتضرب… جمهور الكورة اللي بجد كان معلق لافتات في المدرجات بتقول: “إلى الشعب التونسي: كم كنت رائعاً في ثورتك.. كم كنت داعماً لثورتنا.. كم كنت كريماً في ضيافتك.. كم من الشكر تستحق أيها الشعب الأبي”…

المهم… بعد الأحداث بفترة وجيزة جداً، وبتصرف أقل ما يقال عنه إنه محترم ومسئول، ظهر عصام شرف في مداخلة مع منى الشاذلي في العاشرة مساءاً بيعتذر رسمياً لتونس حكومةً و شعباً و فريقاً و يعتذر للجزائر لأن الحكم كان جزائري… وقال إن في تحقيق عاجل في الواقعة هيتعمل… و طلب وقف الدوري المصري لباقي الموسم (وده اللي حصل رسمياً النهاردة الصبح)…
لكن مش بس كدة… عصام شرف قال بالضبط اللي على بالي… إن دي بلطجة منظمة ووسيلة من وسائل الثورة المضادة…

المذهل بقى كان حاجة تانية خالص…
في خلال دقايق بعد الأحداث الكارثية دي ما حصلت ظهرت صفحة على فيسبوك عملها مصريين و سموها: “بأسم شعب مصر العظيم احنا اسفين يا تونس”… وغيرها صفحات تانية كتير هدفها الإعتذار لتونس عن اللي حصل… لكن الأروع بجد إن في خلال دقايق التوانسة ردوا بعمل صفحة تانية سموها: “لا إعتذار بين الشعوب الأحرار تونس ومصر إخوة”… وغيرها صفحات تانية كتير بنفس المعنى…
مش بس كدة… النهاردة الصبح كان في وقفة إعتذار عند سفارة تونس من مصريين كتير…

أنا عايزة أقول إني أنا جاتلي حالة من الذهول من كمية الوعي اللي عند الطرفين…
لما تقرا التعليقات سواء من المصريين أو التوانسة تبقى هتعيط من السعادة… لإنهم ماعرفوش يفرقونا المرة دي… إحنا اللي كانت تنطبق علينا زمان جملة هشام الجخ: “أتجمعنا يد الله وتفرقنا يد الفيفا”…
اللي حصل ده أكدلي إن كارثة الجزائر مش هتتكرر تاني إن شاء الله…
عشان و لا المصريين زي ما كانوا و لا التوانسة زي ما كانوا…
عشان الحرية بتغير…

ماتزعليش يا مصر… وخلينا فاكرين الحديث ده: “عجباً لأمر المؤمن إن أمره كله له خير”…
أنا لسة عندي يقين إن ربنا بيسلط عليهم نفسهم وإن في النهاية مصر هتتحرر بجد…
يا رب… اللهم أهلك الظالمين بالظالمين و أخرجنا منهم سالمين…

رحاب رجائي
في 3 أبريل 2011
2 Comments »

  1. Asmaa said,

    gr8 post Rou 🙂

  2. Rou... said,

    thanksss dear 🙂


Leave a Reply

