August 3, 2011

وطنُ الْحُرِّ سَمًا لا تُمْتَلَك

Posted in Arabic, Fav. Lyrics, Quotes, Reflections, Revolutionary and Politician, Slang at 11:35 pm by Rou...

بداية كدة… أنا حاسة إني أنا مجنونة…
زي دلوقتي إمبارح كان عندي إكتئاب بشع وإحساس فظيع بإن خلاص… كل شئ إنتهى…
النهاردة جوايا أمل مالهوش حدود…

سجل يا تاريخ…
في 3 أغسطس 2011 المتهم محمد حسني السيد مبارك ظهرجوة قفص الإتهام بالبدلة البيضاء في أولى جلسات محاكمته…
لقد هرمنا… والله العظيم هرمنا عشان نشوفك في المكان ده…
سبحان المعز المذل… يشاء ربنا إن محاكمتك تتم في نفس المكان اللي كنت يتتزف فيه كل سنة وإنت جاي تحضر تخرج دفهة جديدة… أكاديمية الشرطة اللي كانت آخر مكان إديت منه خطاب قبل الثوة بأيام إحتفالاً بعيد الشرطة… شفت الزمن…؟

ربنا يجعل الأيام دي عظة للجميع…

أعترف إني لآخر لحظة ماكنتش مصدقة إنه بجد هيظهر… حتى بعد ما الطيارة نزلت مطار ألماظة وبعد ما الهليكوبتر الطبي وصل الأكاديمية… قلت لنفسي أكيد هيقولوا إنه جاتله أزمة على الباب مثلاً ويأجلوا…
ولما إبتدوا يدخلوا القفص واحد ورا التاني كنت بحاول أصدق… ده بجد يعني؟ يعني إحنا بجد قادرين نحقق أحلامنا؟
ولما القاضي نادى إسمه وهو رد: أفندم أنا موجود… دموعي نزلت وأنا كل اللي على بالي الشهداء…
أنا كنت فاكرة إن مافيش معجزات على الأرض… يارب… إنت كبير قوي… كملها بالنصرة…

طبعاً من غير ما أقول… مبارك دائماً وأبداً بيجمع الناس على كرهه… نظرة الكبر والجمود في ملامحه هو وولاده… والصلف في صوته وهو بيقول إنه بينكر كل التهم… لأول مرة من كتير الناس تبقى كلها متجمعة على حاجة… يخليك لينا يا مبارك يا موحد الشعب…

أنا بس حابة أفكر كل شخص إتهم المعتصمين و المتظاهرين من 8 يوليو بالعمالة وخراب البلد إن لولا الإعتصام ده مكناش هنشوف المحاكمة دى علنية… فحقيقي… شكرًا لكل ثائر… ولكل معتصم… ولكل شخص عنده مبدأ وهدف بيحاول يحققه مهما كانت الظروف ضده…

النهاردة المصريين كتبوا بإيديهم نهاية صفحة الحكم الفرعوني المطلق في تاريخ مصر… من تاني العالم كله عينه علينا… ثورة سلمية خلعت ديكتاتور وبدأت محاكمته بالقانون… في جمال أكتر من كدة…؟
النهاردة عبرة لمن يعتبر… يا ترى القذافي وصالح والأسد شافوا المحاكمة…؟ يا ترى هيفهموا إن في يوم المظالم بتترد فيه مهما يطول الزمن…؟ بعد المحاكمة مريد البرغوثي كتب: “يا حكام العالم العربي: الشعب المصري أطار النوم من عيونكم”… أتمنى إن مجرد وجوده بداخل القفص يكون عظة لكل فاجر فيهم…

النهاردة أول ثمرة حقيقية للثورة… في يوم هنفتكر الأيام دي ونتباهى إننا عشناها وشاركنا فيها…

لما مبارك مسك الحكم سنة 81 كان ليه جملة مشهورة قوي في حديث: إن الكفن ملاهوش جيوب…
الرائع جلال عامر كتب بيقول: “فضحت السماء فساد أهل الأرض… وإذا كان الكفن ليس فيه جيوب فإننا نذكرهم أن جهنم أيضاً ليس فيها مراوح”

يا مبارك… وطنُ الْحُرِّ سَمًا لا تُمْتَلَك…

في 3 أغسطس 2011
Leave a Reply

